Stadsrekening 2019

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

bedragen x € 1 mln

Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg

Begroting 2019 primitief

Begroting 2019 na wijziging

Rekening 2019

Verschil

Saldo van lasten en baten

6.1 Samenkracht en burgerparticipati

31,4

31,4

31,9

0,4

 N

6.2 Wijkteams

8,8

9,0

9,0

0,0

 V

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

6,4

6,3

3,4

2,9

 V

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

36,2

37,2

38,4

1,2

 N

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

23,2

27,8

30,6

2,8

 N

6.81 Geëscaleerde zorg18+

79,0

80,2

69,9

10,3

 V

6.82 Geëscaleerde zorg18-

19,8

21,5

21,5

0,1

 N

7.1 Volksgezondheid

7,6

8,1

7,7

0,4

 V

212,4

221,6

212,3

9,2

 V

V=voordeel; N=nadeel

Aan het programma Welzijn, Wijkontwikkeling en Zorg geven we per saldo € 212,3 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de taakvelden:
- geëscaleerde zorg 18+ (maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en huiselijk geweld en Wmo Beschermd Wonen)
- maatwerkdienstverlening 18+ (Wmo begeleiding en dagbesteding en huishoudelijke hulp)
- maatwerkdienstverlening 18- (ambulante trajecten en dagbesteding Jeugd, PGB Jeugd).

Ten opzichte van de reeds genomen raadsbesluiten,  de dynamische begroting, is er € 9,2 miljoen (4,2) minder uitgegeven. Het voordelige resultaat lichten we hieronder per taakveld kort toe.

Maatwerkvoorzieningen (Wmo) en Maatwerkdienstverlening 18+ (Wmo 2015)
Deze onderdelen betreffen het beleidsonderdeel Wmo. Deze taakvelden omvatten de materiële voorzieningen aan personen met een fysieke beperking en de dienstverlening aan individuele cliënten met een beperking (fysiek/psychisch) die zelfstandig wonen en die ondersteuning behoeven. Op het taakveld Maatwerkvoorzieningen zien we een voordelig resultaat van € 2,9 miljoen. Dit heeft voornamelijk te maken met de overgang van koop naar huur van nieuwe hulpmiddelen. Hiermee dempen we het tekort op het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+. Zoals verwacht lopen de kosten van het huurbestand  weer langzaam op. Het jaar 2019 zal het laatste jaar zijn dat we een voordeel van deze omvang hebben. Voor het lopende inkooptraject hulpmiddelen en de aanbesteding van het doelgroepenvervoer verwachten we forse kostenstijgingen.  De ontvangsten van het CAK voor de eigen bijdragen van cliënten zijn hoger  dan begroot door extra ontvangen eigen bijdragen over voorgaande jaren.
Het taakveld Maatwerkdienstverlening 18+ laat een nadelig resultaat zien van € 1,2 miljoen.  De hogere uitgaven aan individuele begeleiding zijn hiervoor de belangrijkste verklaring.  Wij hebben bij dit resultaat rekening gehouden met nog nakomende zorgkosten over 2019. De uitgaven PGB, (arbeidsmatige) dagbesteding liggen in lijn met de begroting.

Maatwerkdienstverlening 18- en Geëscaleerde zorg 18- (Jeugd)
Deze taakvelden betreffen het beleidsonderdeel Jeugd. Het nadeel op het taakveld Maatwerkdienstverlening 18- bedraagt over 2019 € 3,0 miljoen exclusief uitvoeringskosten. Dit nadeel heeft te maken met de nog steeds hoge kosten voor ambulante jeugdzorg. Daarnaast zien we een voordeel op PGB Jeugd. Op het taakveld Geëscaleerde zorg 18- realiseren we een klein nadeel over 2019 van € 0,2 miljoen exclusief uitvoeringskosten.  Dit resultaat bestaat uit een voordeel op jeugdzorg met verblijf en een nadeel op jeugdbescherming en veiligheid. Het voordeel op jeugdzorg met verblijf (€ 0,6 miljoen) is in lijn met de ingezette beweging op het onderdeel jeugdzorg met verblijf en de taakstelling die hiervoor is ingeboekt.

Bij de Zomernota hebben we € 2,3 miljoen vanuit de extra Rijksmiddelen toegevoegd aan het budget voor Jeugd (bovenop de reeds toegevoegde middelen vanuit het coalitieakkoord). De oorzaken en de aanpak van het tekort op Jeugd staan beschreven in de voortgangsrapportages van het interventieplan Zorg en Welzijn.

Voor de decentralisatietaken Wmo 2015, Wmo beschermd wonen en Jeugd gaat het om een voorlopig resultaat. De zorgaanbieders hebben de declaraties nog niet volledig ingediend en moeten hun productie over het jaar 2019 nog verantwoorden. Ook de PGB-uitgaven zijn nog niet definitief. PGB-budgethouders kunnen de komende maanden nog declaraties indienen ten laste van 2019.

Geëscaleerde zorg 18+
Tot dit taakveld behoren onder andere de beleidsonderdelen maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en huiselijk geweld en Wmo beschermd wonen. Nijmegen is voor deze taken centrumgemeente voor de regio's Rijk van Nijmegen en Rivierenland (14 gemeenten). Voor de uitvoering van onder andere deze taken is er een budget beschikbaar van € 80,2 miljoen. In 2019 is daarvan € 69,9 miljoen ingezet, wat resulteert in een voordelig resultaat van € 10,3 miljoen. Van een groot deel van dit resultaat ( € 10,2 miljoen) stellen we voor om dit, conform voorgaande jaren toe te voegen aan de bestemmingsreserve beschermd wonen.

De belangrijkste verklaringen voor het positieve resultaat van € 10,3 miljoen zijn:
Op het beleidsveld Wmo beschermd wonen is een voordelig resultaat behaald van € 10,0 miljoen. Belangrijke oorzaken zijn:

  • hogere Rijksuitkering beschermd wonen: met de septembercirculaire heeft het Rijk extra middelen toegekend voor de 'ambulante GGZ'. Deze extra middelen zijn in 2019 niet meer volledig besteed.
  • Voor met name Zorg in Natura (intra- en extramurale zorg) voor beschermd wonen verwachten we dat de totale declaraties € 41,0 miljoen bedragen. Dit is significant lager dan het gecontracteerde bedrag van € 48,1 miljoen (32 zorgaanbieders). Dit heeft voornamelijk te maken met de ingezette transformatiekoers van afgelopen jaren. Enerzijds wordt door zorgaanbieders steeds vaker extramurale zorg ingezet dan de duurdere intramurale zorg, anderzijds zijn er door zorgaanbieders gedurende 2019 intramurale plaatsen afgebouwd. Dit is in lijn met de transformatiedoelstelling beschreven in het beleidsplan 'samen dichtbij'. In 2019 zijn er 57 intramurale plaatsen afgebouwd, die per 2020 niet meer worden gecontracteerd.

Volksgezondheid
Dit taakveld eindigt per saldo, exclusief het effect van de uitvoeringskosten, met een voordeel van € 200.000. Dit komt voor € 100.000  door  een hogere btw teruggave aan de batenkant. Aan de lastenkant hebben we € 100.000 lagere kosten voor de GIDS (Gezond In De Stad) dierenwelzijnsbeleid en enkele andere kleinere budgetten.

Bestemmingsreserve Beschermd Wonen: resultaatbestemming 2019
Het voorstel is om het resultaat op de onderdelen Wmo beschermd wonen en Vrouwenopvang/huiselijk geweld voor een bedrag van € 10.176.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Wmo beschermd wonen. Toevoeging van niet ingezette regionale Rijksmiddelen (IU BW - Integratie Uitkering Beschermd Wonen en DU VO - Doeluitkering Vrouwen Opvang) aan de daarvoor bestemde reserve ligt in lijn met de gemeentelijke en regionale afspraken.
De bestemmingsreserve BW/VO (Beschermd Wonen/Vrouwen Opvang) is bedoeld voor het opvangen van toekomstige risico's  en het mede mogelijk maken van de meerjarige transformatiedoelstellingen BW.

Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij Begrotingswijzigingen.

Deze pagina is gebouwd op 03/31/2021 13:59:59 met de export van 05/01/2020 10:41:49