bedragen x € 1.000 | ||||||
7.3 Afval | Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | ||
Financiële lasten per programma | ||||||
60529 | Uitvoering afval | 3,1 | 3,1 | 4,8 | 1,7 | N |
60407 | Inzameling afval | 355,7 | 347,5 | 553,1 | 205,6 | N |
60345 | Aanslagen Afvalstoffenheffing | 25,3 | 25,3 | 17,2 | 8,2 | V |
60762 | Aanslagen Reinigingsrecht | 3,7 | 3,7 | 0,0 | 3,7 | V |
61325 | DAR DVO afval | 10.002,0 | 12.498,6 | 12.156,8 | 341,9 | V |
67048 | 7.3 Afval Uitvoeringskn | 40,0 | 39,5 | -4,6 | 44,2 | V |
10.429,9 | 12.917,9 | 12.727,2 | 190,6 | V | ||
Financiële baten per programma | ||||||
60407 | Inzameling afval | -2.943,0 | -2.943,0 | -1.934,6 | 1.008,4 | N |
60765 | Opbrengst aanslagen Reinigingsrecht | -717,3 | -717,3 | -638,0 | 79,3 | N |
61325 | DAR DVO afval | -2.502,3 | -2.502,3 | -2.393,3 | 109,0 | N |
60342 | Opbrengst afvalstoffenheffing | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,1 | N |
-6.162,6 | -6.162,6 | -4.965,8 | 1.196,8 | N | ||
Saldo van lasten en baten | 4.267,4 | 6.755,3 | 7.761,4 | 1.006,1 | N | |
V=voordeel; N=nadeel |
Het taakveld Afval laat een nadeel van € 1 miljoen zien. Afgezien door een effect op de uitvoeringskosten, wordt dit aan de lastenkant (€ 0,2 miljoen) verklaard door een restant op de budgetten voor projecten, uitgevoerd door de Dar.
Aan de batenkant wordt het grote tekort (€ 1,2 miljoen) verklaard door een tekort op de opbrengst aanslagen reinigingsrecht van € 1 ton doordat het feitelijke aantal bedrijven dat is aangeslagen voor reinigingsrecht lager is dan geraamd. Daarnaast zorgen de tegenvallende opbrengsten uit ingezamelde afvalstromen voor het grote tekort op dit taakveld. Hiervoor zijn de volgende factoren aan te wijzen die door ons niet te beïnvloeden zijn.
- percentage hergebruik valt lager uit dan in eerdere jaren
- ingezamelde hoeveelheden zijn lager dan geraamd
- opbrengsten per ton zijn lager dan ingeschat
- afrekening over 2015 en 2016 heeft eenmalig extra kosten met zich meegebracht
Doordat bovenstaande oorzaken zorgen voor een fluctuerend beeld van de inkomsten, is tot laat in het jaar onduidelijk hoe de werkelijke inkomsten uitpakken. Ten tijde van de Nota Slotwijzigingen was dit tekort nog niet in te schatten.