bedragen x € 1.000 | ||||||
1.2 Openbare orde en veiligheid | Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | ||
Financiële lasten per programma | ||||||
61390 | IGP | 0,0 | 107,3 | -48,0 | 155,3 | V |
60038 | Vergunningen | 15,1 | 15,1 | 0,6 | 14,4 | V |
60404 | Overige toezicht | 0,0 | 0,0 | 7,2 | 7,2 | N |
61204 | Bijzondere projecten | 348,0 | 264,7 | 214,4 | 50,3 | V |
60042 | Openbare Orde | 276,0 | 46,8 | 67,3 | 20,5 | N |
61042 | Veiligheidshuis | 135,2 | 135,2 | 195,7 | 60,5 | N |
60031 | Antidiscriminatiemaatregelen | 69,3 | 69,3 | 81,3 | 12,0 | N |
67016 | 1.2 Op. orde & veiligheid Uitvkv | 4.934,6 | 5.338,5 | 5.005,2 | 333,3 | V |
5.778,2 | 5.977,0 | 5.523,8 | 453,2 | V | ||
Financiële baten per programma | ||||||
61390 | IGP | 0,0 | -24,1 | -2,2 | 21,9 | N |
60038 | Vergunningen | -196,5 | -196,5 | -235,5 | 39,0 | V |
60404 | Overige toezicht | 0,0 | 0,0 | -0,4 | 0,4 | V |
61204 | Bijzondere projecten | 0,0 | 0,0 | -38,3 | 38,3 | V |
60042 | Openbare Orde | -1,9 | -1,9 | -8,3 | 6,4 | V |
61042 | Veiligheidshuis | 0,0 | 0,0 | -72,1 | 72,1 | V |
67016 | 1.2 Op. orde & veiligheid Uitvkv | 0,0 | -197,4 | -403,7 | 206,3 | V |
-198,5 | -420,0 | -760,6 | 340,6 | V | ||
Saldo van lasten en baten | 5.579,7 | 5.557,0 | 4.763,2 | 793,8 | V | |
V=voordeel; N=nadeel |
Het voordelige resultaat op het taakveld Openbare Orde en Veiligheid is vrijwel volledig gerelateerd aan de uitvoeringskosten. Inhoudelijk zijn er geen significante afwijkingen. Onderstaand per deelproduct een toelichting.
- Bij Vergunningen is door meer aanvragen een voordeel van € 55.000 gerealiseerd.
- Door de hogere bijdrage per inwoner is er een nadeel van € 12.000 bij Antidiscriminatie
- De hogere bijdrage per inwoner en een naheffing over 2018 leiden tot nadeel van € 24.000 bij Slachtofferhulp
- Bij Openbare orde leiden niet begrote uitgaven voor juridisch advies tot een nadeel van € 14.000
- Bij Overig toezicht leiden de kosten voor trailers en afvoeren van diverse wrakken tot een nadeel van € 7.000
Deze voor- en nadelen houden elkaar nagenoeg in evenwicht.
Verder hebben de begrote lasten voor het Veiligheidshuis, Bijzondere projecten en het IGP grotendeels betrekking op de inzet van personeel. Het voordelige saldo op deze deelproducten heeft daarmee geen inhoudelijke oorzaak. Aangezien de werkelijke personeelskosten onderdeel uitmaken van de uitvoeringskosten, moet dit saldo dus worden gezien als onderdeel van de uitvoeringskosten.
De begroting van het IGP komt overeen met het aandeel van Nijmegen. De opbrengsten zijn de vergoedingen door de deelnemende gemeenten in Gelderland-Zuid. We verantwoorden kosten en opbrengsten in de uitvoeringskosten, wat hier leidt tot een verschuiving tussen de deelproducten IGP en uitvoeringskosten. In het Veiligheidshuis en bij de bijzondere projecten zijn de kosten van de personele inzet eveneens onderdeel van de uitvoeringskosten. De gemeentelijke uitvoeringskosten worden op totaalniveau centraal toegelicht.