Voortgang aardgasvrij
In 2019 heeft de gemeenteraad het projectplan Aardgasvrij en het daarbij behorende communicatie- en participatieplan vastgesteld. Het projectteam Aardgasvrij is samengesteld, zowel interne als externe overlegstructuren zijn ingericht en het projectteam samen met de stedelijke partners is hard aan de slag gegaan. De gemeente Nijmegen heeft als één van de eerste gemeenten een Warmtevisie vastgesteld. We geven nu uitvoering aan deze visie. Stadsbreed hebben wij een verkenning gedaan naar de nut en noodzaak van de oprichting van een gemeentelijk warmtebedrijf. Daarnaast is gewerkt aan een bronnen- en warmtenetstrategie die in het eerste kwartaal van 2020 in besluitvorming gaat. Ook is de stadsbrede campagne over energie besparen kleinschalig van start gegaan. Deze campagne wordt in 2020 verder uitgebreid. Hiervoor hebben we een ongeveer 600k aan subsidie ontvangen vanuit het Rijk.
In de wijken Hengstdal, Bottendaal en Zwanenveld zijn we gestart met het participatieproces om te komen tot een wijkwarmteplan. De wijk Zwanenveld is een BZK proeftuinwijk binnen het Programma Aardgasvrije wijken, waarvoor we 4,8 miljoen hebben ontvangen vanuit het Rijk. We onderzoeken de mogelijkheid om een warmtenet gevoed door de ARN naar Zwanenveld toe te brengen als alternatief voor aardgas. Samen met partijen, waaronder de woningcorporaties, is gewerkt aan een integrale business case voor de aanleg van het warmtenet naar Zwanenveld. De volgende stap die in 2020 wordt gezet is de markt hierop bevragen alvorens het besluitvormingsproces in gang kan worden gezet.
Opknappen Valkhofkwartier
De gebiedsvisie Valkhofkwartier is samen met de stad en stakeholders opgesteld en door de Raad in 2019 vastgesteld. Doel van de visie is primair het positioneren van het Valkhofkwartier als belangrijkste “culturele, historische en toeristische site” van Nijmegen en hierdoor op termijn ook een economische structuurversterking te bewerkstelligen. De gebiedsvisie is een ambitiedocument en geeft een streefbeeld voor de verdere ontwikkeling voor de komende 10-15 jaar. In de visie wordt verkend op welke wijze dit deel van de binnenstad zich nadrukkelijker kan profileren als de bakermat van de Nijmeegse cultuurhistorie en zich kan ontwikkelen tot dé hotspot van Nijmegen, met als belangrijke pijlers de parken (Valkhof en Hunnerpark), het cultureel erfgoed (Marienburgkapel, Barbarossa ruïne, valkhofmuren, stratemakerstoren, Belvedere), de Waalkade, het Kelfkensbos en de culturele instellingen (Museum het Valkhof, de Lindenberg, de Bastei).
De volgende onderdelen van de visie zijn in voorgaande jaren reeds gerealiseerd:
- De lindenberghaven
- Veerpoortrappen en lift
- De Bastei
In 2019 zijn de volgende zaken gerealiseerd
- Gebiedsvisie Valkhofkwartier
- De Waalkade is voor de 4 daagse grotendeels klaar en in gebruik genomen (project moet in 2020 nog formeel afgerond)
- Reconstructie (30km) Hertogstraat
- Informatiecentrum WOII
In 2019 hebben we de volgende onderdelen in voorbereiding genomen:
- Voor de herinrichting van de kop Burchtstraat hebben wij een schetsontwerp gemaakt waarmee we subsidie konden aanvragen. Met het daadwerkelijk verkrijgen van Provinciale subsidie, gaat dit project in de eerste helft van 2020 in voorbereiding.
- Wij hebben een renovatieplan gemaakt voor het Valkhofpark (inclusief de Mariënburgkapel, Barbarossaruïne en de valkhofmuren) en op basis daarvan een Rijkssubsidie aangevraagd. Hierover verwachten wij medio maart 2020 een besluit. Als dit toegekend wordt, kunnen wij ook dit project verder in voorbereiding nemen in 2020
Transformatie Stationsgebied
In 2019 hebben we in samenwerking met NS, Prorail, Ministerie van I&W en de Provincie Gelderland verder gewerkt aan het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Schiphol-Nijmegen. Dit heeft geresulteerd in een keuze voor een voorkeursvariant, waardoor de verbinding met de Randstad wordt geïntensiveerd, het ter plaatse onderhouden van treinstellen kan worden verbeterd en het reizigersdomein wordt uitgebreid met een extra eilandperron met sporen en de trappen en liften vernieuwd en herplaatst.
Bovendien is de realisatie van een nieuwe entree aan de westzijde definitief onderdeel gaan uitmaken van de scope van het project PHS. Met de entree aan de westzijde zijn tevens mogelijkheden ontstaan om het gebied aangrenzend te ontwikkelen. Daartoe wordt in samenspraak met de private eigenaar van de voormalige UWV locatie plannen ontwikkeld voor een nieuw vastgoedprogramma met wonen, hotel/congres en kantoorruimte. Tussen het toekomstige nieuwe vastgoed en de entree van het station aan de westzijde wordt een nieuwe verhoogd plein als openbaar gebied gerealiseerd met een gebouwde fietsenstalling, waarvoor inmiddels de bijdragen van rijk, provincie en gemeente verworven zijn. De stationsentree aan de westzijde en het nieuwe openbare gebied zorgen er voor dat de wijken Waterkwartier en Wolfskuil ook weer directer worden verbonden met de binnenstad en de huidige barrière werking van het spoor wordt verminderd.
De transformatie van het stationsgebied aan de centrumzijde heeft zich in 2019 vooral geconcentreerd op het gereed maken van het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van de locatie Metterswane en het opstellen van een ambitiedocument voor de locatie van het voormalige Chinese restaurant aan de Van Schaeck Mathonsingel.
Voor de herinrichting van de openbare ruimte, stationsplein en infrastructuur aan de centrumzijde van het station is een kader ruimtelijke kwaliteit opgesteld. Hiermee hebben de samenwerkende partners een voorkeursalternatief gekozen op welke wijze de verschillende verkeersstromen van voetganger, fiets, OV en auto het beste kan worden ontvlecht door inzet van een verdiepte fietsroute tussen de Stieltjesstraat en het ROC aan de Campusbaan. In 2020 worden de plannen voor de centrumzijde verder uitgewerkt evenals de ambities om hier de woningbouw te intensiveren en verder te verdichten.
Omgevingsvisie lijnt opgaven voor de toekomst uit
In 2019 is veel werk verzet om de Omgevingsvisie vorm en inhoud te geven. We zullen blijven groeien. In het aantal inwoners, werknemers (banen) en bezoekers. De ruimtelijke koers daarvoor bepalen we in de Omgevingsvisie vanuit de ambities voor een aantrekkelijke , duurzame, economisch veerkrachtige, sociale en gezonde stad. Besluitvorming volgt begin 2020. Vanuit deze ambities zijn er flinke opgaven, onder andere op het terrein van wonen. Uit het in 2019 gepresenteerde woningmarktonderzoek blijkt een fors woningtekort in bijna alle segmenten van de woningmarkt. We groeien snel en blijven doorgroeien. Het woningtekort loopt op en we staan met Amsterdam en Utrecht in de top 3 van steden met het grootste percentuele woningtekort in NL. In concreto gaat het om een benodigde productie van 10.000 woningen in de periode 2019 tot 2030, meer dan 1.000 per jaar. Vanwege dit oplopende tekort zijn in 2019 de gesprekken gestart over een Woondeal met het Rijk om deze opgave met meer succes aan te pakken.
Toekomstvisie Dukenburg verder in kader Omgevingsvisie
Dukenburg is als pilot Omgevingswet één van de gebieden die in de Omgevingsvisie aan de orde komt, vooral in relatie met de focus op de kanaalzone. Bij de verdere ontwikkeling hiervan zal de toekomstvisie voor dit stadsdeel ook verder worden uitgewerkt.
Woningproductie nog redelijk op peil, maar moet omhoog
In 2019 zijn er 900 woningen opgeleverd. Het zijn 411 huurwoningen, waarvan 219 in de sociale huur, en 487 koopwoningen, waarvan slechts 28 in de goedkope koop tot 220.000, de rest is duurder.
In de Waalsprong zijn er 405 woningen opgeleverd, meest in de koop (337) en weinig in de huur (68).
Het afgelopen jaar zijn de plannen voor diverse locaties verder uitgewerkt, o.a. Hof van Holland, de Stelt Oost en de Dijkzone. In de Woenderskamp en Zuiderveld zijn de eerste woningen verkocht, is de bouw gestart en worden gaandeweg meer woningen opgeleverd. Voor de waterwoningen in de Lentse Plas is het bestemmingsplan in 2019 vastgesteld. Voor de landschapszone is het ontwerp-bestemmingsplan met landschappelijk wonen opgesteld. Zo werken we gestaag verder aan gevarieerde woonmilieus in de Waalsprong.
Op onze andere grote ontwikkellocatie, het Waalfront, zijn 162 woningen opgeleverd in het plandeel Batavia. Voor de plandelen Dijkkwartier en Waalkwartier is de bouwplanontwikkeling in 2019 flink verder gekomen, zodat ook daar de bouw de komende jaren voortgang vindt. In de rest van de stad zijn op diverse locaties in 2019 nog 331 woningen opgeleverd.
Nieuwe afspraken met de woningcorporaties
Voor resultaat op het terrein van wonen zijn we afhankelijk van andere partijen. De woningcorporaties die ruim 30.000 woningen in de stad beheren en aanspreekbaar zijn op het invullen van de sociale bouwopgave zijn daarin een belangrijke partner. Als uitwerking van de Samenwerkingsagenda uit 2018 zijn in 2019 nieuwe afspraken met hen vastgelegd. Daarmee is een belangrijke stap gezet in een coalitie die veel terreinen raakt: leefbaarheid in de wijk, betaalbaar wonen en verduurzamen van de voorraad.
Vraag naar wonen en zorg scherper in beeld
In 2019 hebben we een Plan van Aanpak vastgesteld om voor het project wonen en zorg de benodigde aantallen woningen voor ouderen en kwetsbaren te actualiseren incl. de wijze van spreiding over de stad. Voor de kwetsbaren is hiervoor in het project "Weer thuis" in regionaal verband veel werk verzet om vraag en aanbod in beeld te brengen. Ook kijken we in het project naar de interne en externe samenwerking. In 2019 zijn we al gestart met het maken van een dashboard voor een dynamisch en steeds actueel beeld van vraag en aanbod.
Er zijn in 2019 twee complexen met een combinatie van wonen en zog opgeleverd: 21 woningen aan de Tooropstraat en 40 woningen in de Kolpingbuurt.
Huisvestingsverordening regionaal geactualiseerd
Voor de hele woningmarktregio Arnhem Nijmegen gelden dezelfde regels voor de woonruimteverdeling. Transparant en laagdrempelig voor woningzoekenden. In 2019 is in samenwerking met de regiogemeenten, woningcorporaties en huurdersorganisaties een nieuwe Huisvestingsverordening gemaakt die voor 1 januari 2020 door alle gemeenteraden in de regio is vastgesteld. Daarmee is voor de komende 4 jaar weer een actuele set van regels voorde verdeling van schaarse woonruimte regionaal van kracht, en wordt een beproefde vorm van regionale samenwerking, die op breed draagvlak kan rekenen, gecontinueerd.
De actualisering van de huisvestingsverordening hebben we ook aangegrepen om het kamerverhuurbeleid beter te onderbouwen. Dat was nodig door recente jurisprudentie. Op deze wijze verwachten we sterker te staan in juridische procedures. De praktijk in 2020 zal dit moeten uitwijzen.