Stadsrekening 2019

Economie en toerisme

Belangrijkste resultaten

Meer banen en bedrijfsvestigingen
De aantrekkende economie zorgt ook in 2019 voor positief nieuws. De werkgelegenheid is toegenomen met 2,4%. Dit betekent bijna 2.500 banen erbij! De laatste drie jaar zien we een flinke groeispurt na een aanvankelijk vlakke ontwikkeling sinds 2013. In 2019 telt de stad 103.700 banen. De banengroei in 2019 is vooral te danken aan de zakelijke dienstverlening, de gezondheidszorg, de groot- en detailhandel en vervoer Ook het aantal vestigingen van bedrijven en instellingen in de stad is in 2019 toegenomen met 860 vestigingen naar 16.370.
Een economische visie voor de periode 2020-2025  
Om richting te geven aan onze economische koers hebben we samen met ondernemend Nijmegen een economische visie opgesteld Het resultaat is een uitvoeringsgerichte economische visie, die eind 2019 unaniem is vastgesteld door de gemeenteraad. De visie omvat meer dan 60 acties rond de twee belangrijkste thema’s voor de toekomst: techniek (ieder bedrijf wordt steeds meer een techbedrijf) en human factor (mensen maken het verschil). De acties zijn gegroepeerd in 6 actielijnen: innovatie, excelleren, circulair, human capital, ondernemerschap en het versterken van het economisch ecosysteem. Samen met ondernemers en kennisinstellingen in de stad zijn we gestart met de uitvoering, bijvoorbeeld door de kansen voor de haven in beeld te brengen en bij te dragen aan en aantal circulaire projecten.

Clusters health & high tech als economische motor van Nijmegen en regio     
Voor de bedrijvigheid in health & high tech zijn Campus Heijdendaal en Novio Tech Campus van cruciaal belang. In de periode 2013-2019 zien we op en rond de campuslocaties een groei van 3040 banen en 134 extra bedrijfsvestigingen. Om deze groei voort te zetten, werken we met onze partners aan een ruimtelijke strategie voor Novio Tech Campus. We ondersteunen met € 2 mln. de komst van het Chip Integration Technology Centre. De eerste programmalijnen zijn in 2019 gestart.. Binnen dit open innovatiecentrum bundelen bedrijven en kennisinstellingen hun krachten om nieuwe innovatieve technologieën sneller naar de markt te brengen. Nieuwe bedrijvigheid en ondernemerschap is in 2019 gestimuleerd door initiatieven als Briskr, Rockstart, Mercator Launch en StartUp Nijmegen te ondersteunen.  Ook versterken we de samenwerking rondom het iconische cluster health & high tech via The Economic Board.
Binnenstad en wijkwinkelcentra in verandering
De winkelleegstand bleef ook in 2019 op een acceptabel niveau. Wekelijks bezochten 225.000 bezoekers de binnenstad. Functies als horeca, cultuur, dienstverlening en evenementen namen ook afgelopen jaar aan belang toe. We bieden ruimte voor de groei van deze functies en bewaken tegelijkertijd het evenwicht tussen leefbaarheid (steeds meer mensen wonen in de binnenstad) en levendigheid (door terrassen, evenementen en bezoekers). Een gebiedsvisie voor het Vlaams Kwartier is opgesteld. Hiermee is de koers bepaald voor de verdere (her-)ontwikkeling van dit gebied. Verder is in 2019 het Binnenstadsfonds opgezet. Voor de verzelfstandiging en zichtbaarheid van het Huis voor de Binnenstad is dit een belangrijke stap.

Buiten het stadscentrum kennen we een fijnmazig netwerk van buurt- en wijkwinkelcentra, zoals Dukenburg en Nijmegen-West. In afstemming met vastgoedeigenaren en ondernemers is in 2019 een aanpak gestart om de leegstand in Dukenburg aan te pakken. Ook de mogelijkheden voor nieuwe gebiedsontwikkeling zijn in kaart gebracht. Met NYMA en Waalkwartier (Honig) zijn twee nieuwe ontwikkellocaties gevonden waar kleinschalige bedrijvigheid, cultuur, horeca, retail (alleen Waalkwartier) en andere functies een plek krijgen. Het bestemmingsplantraject voor beide locaties is opgestart.

Vrijetijdseconomie blijft een groeimarkt
Toerisme en de daaraan gekoppelde vrijetijdseconomie is ook in 2019 een groeimarkt. Het aantal overnachtingen blijft toenemen. We gaan daarom door met het versterken van onze belangrijkste toeristische producten: de binnenstad, evenementen, onze historie en de groen/blauwe omgeving. We werken samen met Toerisme VAN, het Huis voor de Binnenstad, ondernemers, organisatoren en kennisinstellingen. In 2019 hebben we spraakmakende evenementen in onze stad mogen ontvangen. Voor het eerst sinds jaren hebben in het Goffertpark drie popconcerten plaatsgevonden. De vierdaagse was wederom een spektakel met de 103e editie van de marsen en de 50ste editie van de Vierdaagsefeesten. Daarnaast waren er ook nieuwkomers: eind november was het BMX event Red Bull uncontained in de Papierfabriek en het eerste landelijke Democratiefestival op Veur-Lent dat door het ministerie van BZK en VNG is georganiseerd.

Een nieuwe koers voor citymarketing
We hebben het citymarketingbeleid van de afgelopen jaren geëvalueerd en hebben op basis hiervan keuzes gemaakt. In ieder geval tot 2030 zetten we in op de speerpunten Oudste & Bruisende Stad en Health & High Tech. Het thema Old City, Young Vibe is gekozen als overkoepelend thema. De nieuwe koers is met veel enthousiasme ontvangen in de stad. Er is een kwartiermaker aangesteld om tot een door de stad gedragen Uitvoeringsagenda Citymarketing 2030 te komen.

Een betere koppeling tussen onze beroepsbevolking en onze banen
In 2019 is binnen de regionale samenwerking Arnhem – Nijmegen human capital een belangrijk thema gebleken. Ook hebben we  met  het Economisch Collectief Nijmegen en vertegenwoordigers van diverse werklocaties verkend welke uitdagingen er liggen op het gebied van de arbeidsmarkt. Dit heeft onder andere geresulteerd in het uitwerken van een aanpak, waarbij Bijsterhuizen als pilot fungeert. Verder hebben we eind 2019 met een grote delegatie vanuit het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid het House of Skills in Amsterdam bezocht. Er is veel enthousiasme om ook in onze regio te werken aan een arbeidsmarkt die zich meer op vaardigheden richt (skills-based).

Deze pagina is gebouwd op 03/31/2021 13:59:59 met de export van 05/01/2020 10:41:49