Wat heeft het gekost?
bedragen x € 1 mln | |||||
Financiën | Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | |
Saldo van lasten en baten | |||||
0.10 Mutaties reserves | -4,5 | 2,2 | 2,2 | 0,0 | N |
0.5 Treasury | -2,8 | -3,9 | -4,6 | 0,8 | V |
0.61 OZB woningen | -43,2 | -43,1 | -43,2 | 0,1 | V |
0.62 OZB niet-woningen | -39,0 | -37,7 | -37,8 | 0,2 | V |
0.64 Belastingen overig | -1,4 | -1,6 | -1,7 | 0,1 | V |
0.7 Algemene uitk. en overige uitk. | -390,5 | -398,5 | -401,4 | 3,0 | V |
0.8 Overige baten en lasten | -3,8 | 1,8 | 1,6 | 0,3 | V |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,1 | V |
0.3 Beheer overige gebouwen en grond | 0,7 | 0,5 | 0,5 | 0,1 | N |
-484,4 | -480,2 | -484,4 | 4,3 | V | |
V=voordeel; N=nadeel |
Binnen het programma Financiën ontvangen we per saldo € 484,4 miljoen aan baten. Het grootste deel hiervan komt van het Gemeentefonds (€ 401,4 miljoen) en uit de gemeentelijke belastingen (82,7 miljoen).
Ten opzichte van de reeds genomen raadsbesluiten, de dynamische begroting, is er € 4,3 miljoen (0,01%) meer ontvangen. Dit voordeel vindt zijn oorzaak voornamelijk in het resultaat op het taakveld Treasury, hogere opbrengsten op de taakvelden van de gemeentelijke belastingen, een hogere Rijksuitkering op het taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen en een voordeel op het taakveld Overige baten en lasten.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij Begrotingswijzigingen.
Treasury
Het Voordelig resultaat van € 0,8 miljoen bij Treasury is het saldo van:
- voordeel op het deelproduct Opbrengst beleggingen van € 1,8 miljoen als gevolg van de winstuitkering Bijsterhuizen.
- nadeel op het deelproduct Financiering van € 1,0 miljoen veroorzaakt door foutieve begrotingswijzigingen bij Zomernota en nota Slotwijziging. Het (begrotings-)tekort bij Treasury wordt gecompenseerd door een ontstaan rentevoordeel binnen de programma's.
OZB en Belastingen overig
Het voordelig resultaat van € 0,3 miljoen aan belastingenopbrengsten is ontstaan door:
- hogere belastingenopbrengsten van € 0,5 miljoen
De hogere belastingopbrengsten zijn voornamelijk gerealiseerd bij de OZB niet-woningen. Bij de Zomernota gingen we nog uit van een nadeel van € 1 miljoen bij de OZB opbrengst niet-woningen , bij het sluiten van de boeken blijkt dit verwachte tekort € 0,4 miljoen lager uit te vallen. Naast dit voordelig resultaat bij de niet-woningen van € 0,4 miljoen, leverde de OZB woningen ook een extra opbrengst op van € 0,1 miljoen.
-hogere kosten die verband houden met de belastinginning ad € 0,2 miljoen
Dit wordt vooral veroorzaakt door extra kosten van bezwaar tegen de verstrekte WOZ-beschikkingen. Enerzijds kosten van extra inzet van (inhuur-)expertise en anderzijds toename van de te vergoeden proceskosten aan No Cure No Pay-bedrijven.
0.7 Algemene uitk. en overige uitk. (€ 3 miljoen voordelig)
Het voordelige resultaat van € 3 miljoen op de gemeentefondsuitkering wordt veroorzaakt door de na-ijleffecten van de definitieve vaststelling van het Rijk van de in 2017 en 2018 gehanteerde verdelingsmaatstaven ( € 0,8 miljoen voordeel) en de extra middelen 2019 vanuit de December-circulaire die nog niet in de begroting zijn verwerkt (€ 2,2 miljoen) voordeel.
Van deze extra middelen ad € 2,2 miljoen uit 2019 bestaat € 0,2 miljoen uit een voordelige bijstelling van de aantallen/uitkeringsfactoren en niet-geclaimde DU-uitkeringen. Daarnaast ontvingen wij € 2,0 miljoen aan decentralisatie-uitkeringen. Bij de jaarrekening 2019 zullen wij aan de raad voorstellen dit bedrag voor nieuwe specifieke/regionale taken via de tweede winstbestemming aan de bestemmingsreserve toe te voegen.
0.8 Overige baten en lasten (€ 0,3 miljoen voordelig)
Voordelig resultaat bij Overige baten en lasten is het saldo van:
- voordeel: het nog niet aan een programma toegedeelde budget van € 1,3 miljoen Gemeentefonds uitkering Aardgasvrije wijken. Bij tweede winstbestemming zal de Raad worden voorgesteld om deze middelen via de reserve decembermiddelen te reserveren voor het betreffende beleidsveld.
- nadeel van € 1,0 miljoen als gevolg van niet begrote uitvoeringskosten en het nog niet in kunnen vullen in 2019 van de openstaande stelpost IKB (Individueel Keuze Budget). Vanaf het begrotingsjaar 2020 is laatste genoemde taakstelling 'uit de boeken'.