Wat heeft het gekost?
bedragen x € 1 mln | |||||
Bereikbaarheid | Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | |
Saldo van lasten en baten | |||||
0.63 Parkeerbelasting | -16,9 | -16,9 | -17,0 | 0,1 | V |
2.1 Verkeer en vervoer | 28,2 | 25,7 | 26,5 | 0,7 | N |
2.2 Parkeren | 10,6 | 10,6 | 10,2 | 0,4 | V |
2.4 Economische Havens en waterwegen | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 0,0 | V |
2.5 Openbaar vervoer | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 0,0 | V |
23,6 | 21,1 | 21,3 | 0,1 | N | |
V=voordeel; N=nadeel |
Aan het programma Bereikbaarheid geven we per saldo € 21,3 miljoen euro uit. Het grootste deel hiervan gaat naar de taakvelden Verkeer en vervoer en Parkeren.
Ten opzichte van de reeds genomen raadsbesluiten, de dynamische begroting, is er € 200.000(1%) meer uitgegeven. Dit nadeel wordt veroorzaakt door een negatief resultaat van € 700.000 op de uitvoeringskosten door onderlinge verschuivingen tussen taakvelden. We lichten de uitvoeringskosten centraal toe in de paragraaf Bedrijfsvoering.
Exclusief de uitvoeringskosten zien we een voordeel in het programma van € 500.000. In de taakvelden Parkeerbelasting en Parkeren is per saldo een voordeel van € 300.000 behaald door hogere inkomsten uit slagboomparkeren en lagere inkomsten uit straatparkeren. Er is sprake van een verschuiving van parkeren op straat naar parkeren in de parkeergarages. Deze ontwikkeling sluit aan op het coalitieakkoord ('Blik van de straat'). Daarnaast hebben we een voordeel behaald op de bezoekersvergunningen parkeren. Het taakveld Verkeer en vervoer heeft, exclusief uitvoeringskosten, een voordeel € 200.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door incidentele lagere uitgaven voor verkeersvoorzieningen en elektra.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij Begrotingswijzigingen.