Wat heeft het gekost?
bedragen x € 1 mln | |||||
Bestuur en organisatie | Begroting 2019 primitief | Begroting 2019 na wijziging | Rekening 2019 | Verschil | |
Saldo van lasten en baten | |||||
0.1 Bestuur | 5,0 | 5,0 | 6,4 | 1,5 | N |
0.2 Burgerzaken | 3,1 | 3,5 | 3,6 | 0,1 | N |
0.4 Overhead | 53,3 | 48,9 | 53,1 | 4,3 | N |
61,4 | 57,3 | 63,2 | 5,9 | N | |
V=voordeel; N=nadeel |
Aan het programma Bestuur en Organisatie geven we per saldo € 63,2 miljoen uit. Het grootste deel hiervan gaat naar het taakveld 0.4 Overhead.
Ten opzichte van de reeds genomen raadsbesluiten, de dynamische begroting, is er € 5,9 miljoen (9%) meer uitgegeven. Dit nadeel wordt hieronder per taakveld toegelicht.
Bestuur
Het nadeel van € 1,5 miljoen wordt veroorzaakt door de herberekening van de waardering Pensioenvoorziening / wachtgeldregeling voor (ex) wethouders (€ 1,8 miljoen), voor € 170.000 tekort op accountantskosten. Het restant bestaat uit uitvoeringskosten die centraal worden toegelicht.
Aan het Taakveld Burgerzaken geven we per saldo € 3,6 miljoen uit (€ 6,7 miljoen lasten en € 3,1 miljoen baten). Deze bedragen zijn inclusief uitvoeringskosten.
Naast € 5,0 miljoen uitvoeringskosten bestaan de lasten uit de doorbetalingen aan het Rijk van de ontvangen Rijksleges en uitgaven voor verkiezingen. De baten bestaan hoofdzakelijk uit ontvangen gemeenteleges, Rijksleges, Rijksbijdragen voor RNI (registratie niet-ingezetenen) en LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit.
Ten opzichte van de begroting zien we een nadeel van € 0,1 miljoen. Dit bestaat uit een nadeel van € 0,2 miljoen op de uitvoeringskosten die we elders toelichten en een voordeel op de legesopbrengsten door hogere registraties en documenten.
Op het taakveld overhead bedraagt het nadeel € 4,3 miljoen. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt hier een uitgebreide toelichting op gegeven.
In het kort komt het er op neer dat alle kosten van onze organisatie worden verdeeld over programma’s. Dat betreft dan zowel de directe uitvoeringskosten, als de kosten overhead. De verdeling op deze manier is nieuw. Voorheen werden de kosten van de organisatie niet afzonderlijk zichtbaar op programma’s. Een resultaat op de organisatiekosten werd zichtbaar als afdelingsresultaat. Het afdelingsresultaat vorig jaar was € 0,7 miljoen nadelig. Wanneer we dit jaar op dezelfde wijze hadden verdeeld, was het afdelingsresultaat uitgekomen op € 0,1 miljoen nadelig. Nu zijn er op diverse programma’s voordelen op uitvoeringskosten en op dit programma een nadeel op overhead. Deze posten compenseren elkaar. Natuurlijk is het de bedoeling om bij zowel de begroting als de realisatie de juiste toerekening naar uitvoeringskosten en overhead te maken, maar hierin zijn we een lerende organisatie en werken er aan het systeem van toerekenen te vervolmaken.
Het verschil tussen de primitieve begroting en de dynamische begroting is hierboven toegelicht bij Begrotingswijzigingen