Bereikbaarheid
x €. 1.000 | |||||
Krediet | L/B | Totaal krediet | Realisatie t/m vorig jaar | Realisatie huidig jaar | Budget 2020-2023 |
1. Specifiek | |||||
Fietstunnels Waalsprong | L | 17.240 | 14.100 | 83 | 3.057 |
Fietstunnels Waalsprong | B | -8.997 | -8.997 | 0 | 0 |
Aanleg Dorpensingel | L | 6.450 | 305 | 4 | 6.141 |
Aanleg Dorpensingel | B | -50 | -50 | 0 | 0 |
Parkeren Hezelpoort | L | 4.495 | 4.455 | 0 | 40 |
Parkeren Hezelpoort | B | -1.898 | -1.898 | 0 | 0 |
Stationsplein | L | 3.087 | 913 | 0 | 2.174 |
Stationsplein | B | -87 | -87 | 0 | 0 |
Waalbrug fiets- en busbaan | L | 8.085 | 5.715 | 207 | 2.163 |
Waalbrug fiets- en busbaan | B | -2.115 | -1.758 | -39 | -318 |
Fietsvriendelijke maatregelen | L | 8.956 | 6.387 | 782 | 1.787 |
Fietsvriendelijke maatregelen | B | -4.604 | -3.485 | -234 | -885 |
Park & Ride | L | 1.200 | 874 | 0 | 326 |
Bereikbaarheid Campus | L | 2.000 | 101 | 53 | 1.846 |
Station Heyendaal | L | 2.000 | 0 | 23 | 1.977 |
Malderburchtstraat | L | 400 | 82 | 318 | 0 |
Griftdijk Verkeersmaatregelen | L | 722 | 677 | 134 | -89 |
Griftdijk Verkeersmaatregelen | B | -150 | -150 | 0 | 0 |
Binnenstad Bereikbaar | L | 1.320 | 1.033 | 188 | 99 |
Binnenstad Bereikbaar | B | -870 | -817 | -49 | -4 |
Weurtseweg | L | 1.900 | 0 | 0 | 1.900 |
Onderhoud Woonstraten | L | 8.881 | 119 | 3.104 | 5.658 |
Onderhoud Woonstraten | B | -50 | -50 | 0 | 0 |
Abri's | L | 1.500 | 1.078 | 480 | -58 |
Reconstructie Graafseweg | L | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 |
Fietsnetwerk | L | 554 | 0 | 0 | 554 |
Fietsnetwerk | B | -54 | 0 | 0 | -54 |
Fietsenstalling Kelfkensbos | L | 600 | 0 | 0 | 600 |
Bushaltes Traianusplein en singels | L | 350 | 0 | 0 | 350 |
2. Bulk | |||||
Investeringen in de O.R. | L | 5.200 | 0 | 5.201 | -1 |
Investeringen in de O.R. | B | -200 | 0 | -215 | 15 |
Totaal | 57.365 | 18.547 | 10.040 | 28.778 |
Fietstunnels Waalsprong
Doel
Dit krediet wordt ingezet voor de infrastructurele verbeteringen voor de fiets (onder andere de verbetering van fiets op- en afgangen bij de verschillende Waalbruggen) ofwel het opheffen van belemmeringen voor de fiets. Ook maatregelen voor fietsopgang bij de Hezelpoort vallen onder dit krediet. Veel fietsers komen van of gaan naar de binnenstad; zij moeten nu fors omrijden. Doel is de kwaliteit van deze fietsroute te verbeteren door een fietsopgang ten noorden van de Hezelpoort te realiseren.
Beleidsvrije ruimte
Inmiddels is uit dit krediet 1,4 miljoen euro vrijgemaakt voor de fietsopgang Hezelpoort en is op basis van de ramingen 1,0 miljoen euro hieraan toegevoegd. Als maatregel voor de korte(re) termijn is gekozen voor een mechanische fietstransportband bij de bestaande trappen; de kosten hiervoor zijn circa 100.000 euro en worden gedekt uit het beschikbare budget. Er wordt, in samenwerking met ProRail een haalbaarheidsonderzoek voorbereid, waaruit moet blijken in hoeverre het vrijgemaakte budget voldoende is.
Voortgang
Eind 2019 is een mechanische transportband gerealiseerd. De fietsopgang is in 2019 voorbereid (doorloop naar 2020) en kan naar verwachting in 2021 of 2022 worden gerealiseerd. Er is 2,4 miljoen euro gereserveerd. In mei 2019 is de raad geïnformeerd over de voortgang.
Aanleg Dorpensingel
Doel
Doel is de verkeersstructuur tussen Lent en Bemmel te verbeteren. Daarbij wordt een nieuwe weg aangelegd tussen de Prins Mauritssingel en Bemmel en worden verkeersremmende maatregelen voor de bestaande verbinding getroffen.
Beleidsvrije ruimte
De aanleg van de Dorpensingel stond gepland voor 2015 en 2016. De totale kosten waren geraamd op 8,8 miljoen euro; dat is nog exclusief de kosten van een 30km-inrichting op de Vossenpelssestraat en een eventuele ongelijkvloerse kruising van het RijnWaalpad. Nijmegen had toen voor de Dorpensingel 5 miljoen euro gereserveerd. De gemeente Lingewaard was bereid maximaal 1,5 miljoen euro bij te dragen aan het project. Daarmee was de bekostiging van de aanleg van de Dorpensingel nog niet rond. In november 2017 hebben de raden van Lingewaard en Nijmegen allebei een gelijkluidende motie aangenomen om een goedkopere variant van de Dorpensingel uit te werken en op de Vossenpelssestraat-Laauwikstraat verkeersremmende maatregelen te treffen maar deze route niet af te sluiten voor het autoverkeer. Op basis hiervan hebben wij samen met Lingewaard een gebiedsvisie voor de Dorpensingel laten opstellen, een verkenning verricht van een aangepaste variant van de Dorpensingel en met de provincie overlegd over een mogelijke bijdrage. In onze brief aan de raad van 21 februari 2018 hebben wij dit toegelicht. Het gaat dan niet alleen om de aanleg van de Dorpensingel maar ook om maatregelen op het bestaande wegennet. Totale kosten bedragen € 11, 4 miljoen euro. Wij hebben daartoe in de begroting 1,4 miljoen euro extra opgenomen om bij te dragen aan het project. Inmiddels heeft de provincie een bijdrage van 2,8 miljoen euro toegezegd en is met Lingewaard een samenwerkings- en realisatieovereenkomst getekend.
Voortgang
Het project is gestart en het definitief ontwerp en bestemmingsplan worden voorbereid. De uitvoering van de Dorpensingel is door dit alles op zijn vroegst haalbaar vanaf 2021. Wij hebben inmiddels de maximum snelheid op een deel van de route via de Vossenpels met tijdelijke maatregelen verlaagd naar 30km per uur. In de loop van 2020 worden voor dit deel de definitieve maatregelen uitgevoerd.
Parkeren Hezelpoort
Doel
Realisatie parkeervoorziening, inclusief fietsenstalling, bij realisatie woontoren en parkeervoorziening.
Beleidsvrije ruimte
Bij het realiseren van de woontoren is de parkeervoorziening, inclusief fietsenstalling noodzakelijk.
Voortgang
In 2014 is het Hezelpoortterrein opnieuw ingericht als parkeerterrein en aangesloten op het ParkeerRoute Informatie Systeem (PRIS). Ook zijn de tijdelijke parkeerplaatsen op het Joris Ivensplein opgeheven zodat het plein weer de oorspronkelijke uitstraling krijgt. Wij zijn gestart met de inventarisatie en voorbereidingen voor het opstellen van een programma van eisen voor een gebouwde voorziening en een Europese aanbesteding. Deze aanbesteding behelst niet alleen de bouw van de parkeervoorziening maar ook de verkoop van de grond voor realisatie van de in het bestemmingsplan mogelijk gemaakte woontoren en commerciële ruimtes. Hiervoor wordt een aantal scenario’s uitgewerkt.
Het heeft de voorkeur om de parkeerplaatsen voor de nieuw te bouwen woontoren en de commerciële ruimte te integreren in het bouwplan van de parkeervoorziening. De aanbesteding start in 2020. In 2021/2022 kan dan gestart worden met de bouw van de parkeervoorziening. Hiermee wordt ook de aanleg van de fietsenstalling vertraagd. Einddatum: 2021/2023.
Stationsplein
Doel
Voor de verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde is 3 miljoen euro beschikbaar. Met dat budget is een aantal maatregelen uitgevoerd, zoals de oversteek bij het ROC, de looproute Van Schaeck Mathonsingel, de looproute tussen station en fietstransferium Doornroosje en de herinrichting van de Van Oldenbarneveltstraat.
Beleidsvrije ruimte
Voor een grootschalige en ingrijpende herinrichting van het stationsplein en de stationsomgeving werken we samen met Provincie, NS en ProRail aan de planontwikkeling. Bureau RHDHV heeft daartoe in gezamenlijke opdracht van de gemeente, Provincie Gelderland en NS een verkenning uitgevoerd. In het 4e kwartaal van 2017 is uw Raad daarover geïnformeerd. Nu al is echter duidelijk dat een verdere structurele verbetering van de stationsomgeving van de partijen samen een vergaande investering op lange termijn vergt. Hierover vindt momenteel bestuurlijk overleg plaats, mede over de gezamenlijke ambitie.
Voortgang
Voor de verbetering van de stationsomgeving aan de oostzijde is 3 miljoen euro beschikbaar. De looproute Burgemeester Hustinxstraat is gereed. Wel is hierbij rekening gehouden met de ontwikkeling van Metterswane, waardoor een klein deel van de route nog in tijdelijke vorm is aangelegd. De overige investeringen worden in de brede samenhang bezien met de aanpak van de stationsomgeving. Ten opzichte van de voortgangsmelding in de Nota Slotwijzigingen 2019 zijn er geen nieuwe ontwikkelingen.
Waalbrug fiets- en busbaan
Doel
Over de realisatie en financiering van de renovatie zijn in september 2016 afspraken gemaakt met RWS, vastgelegd in een Bestuursovereenkomst tussen RWS en gemeente Nijmegen. De gemeente Nijmegen draagt 5 miljoen euro bij om haar programma mogelijk te maken: de busbaan wordt omgezet in een tweerichtingen fietspad, er komt nieuwe aanstraal- en openbare verlichting. De nieuwe brugleuningen worden in staal en glas uitgevoerd. De leuningen, de herstelde borstweringen, bastions en de openbare verlichting roepen de herinnering op aan de oorspronkelijke vormgeving uit 1936. Aanvullende afspraken tussen RWS en gemeente Nijmegen zijn vastgelegd in een aanvullende bestuursovereenkomst. Op 25 oktober 2017 heeft ons college een besluit genomen over de financiering van benodigde aanpassingen aan de Waalbrug én van de noodzakelijke verkeersmaatregelen voorafgaand aan en tijdens de renovatieperiode. RWS heeft de renovatie succesvol aanbesteed en het contract is gegund aan KWS.
Beleidsvrije ruimte
Het project is van start gegaan. De middelen worden volledig ingezet.
Voortgang
De werkzaamheden aan de Waalbrug zijn in voorjaar 2019 gestart; de uitvoering loopt door in 2020 en 2021.
In de loop van 2019 is door RWS gekozen om de renovatie in twee fasen te verdelen; dit ten gevolge van de aanwezigheid van chroom-6 in de verf op de Waalbrug. In fase 1 wordt het betondek vervangen; deze fase zal naar verwachting worden afgerond in najaar 2020. In fase 2 wordt de gehele brug geconserveerd (verf verwijderen en opnieuw aanbrengen); de planning van deze fase is nog niet bekend. Aangezien de door Nijmegen gevraagde aanpassingen onderdeel zijn van fase 2, is op dit moment nog niet duidelijk wanneer deze aanpassingen worden opgeleverd.
Fietsvriendelijke maatregelen
Doel
Doel is de kwaliteit van het fietsroutenetwerk in de stad te verbeteren.
Beleidsvrije ruimte
Met het krediet fietsvriendelijke maatregelen (Fietsstimuleringsplan) zijn, veelal met provinciale subsidie, verschillende fietsprojecten gerealiseerd, waaronder het Verlengd RijnWaalpad-Heijendaal, verschillende onderdelen van de snelfietsroute Nijmegen-Wijchen en de fietsroute Dukenburgseweg. Begin 2019 is het Verlengd RijnWaalpad-Heijendaal voltooid. De fietsroutes St.Annastraat en Schependomlaan – Korte Bredestraat zijn in 2019 voorbereid.
Voortgang
Er is gestart met de uitvoering van de laatste projecten, te weten de St.Annastraat en de Schependomlaan – Korte Bredestraat.Ten opzichte van de voortgangsmelding in de Nota Slotwijzigingen 2019 zijn er geen nieuwe ontwikkelingen.
Park & Ride - Transferium Nijmegen Noord
Doel
Voor het Transferium Nijmegen Noord is een krediet beschikbaar van 1,2 miljoen euro voor de inrichtingskosten (inclusief parkeerapparatuur) van 400 parkeerplaatsen op het maaiveld. De kosten voor inrichting, apparatuur en de ontsluitingsweg zijn geraamd op € 850.000. Op 20 januari 2020 heeft de provincie ingestemd met uitbreiding van 100 parkeerplaatsen op het P+R terrein. Bij de uitvoering hiervan wordt tevens de beheerdersloge aan de dorpensingel verplaatst naar het parkeerterrein. De verwachting is dat uitvoering eind 2020 wordt opgeleverd.
Beleidsvrije ruimte
In 2020 wordt getoetst met hoeveel parkeerplaatsen de capaciteit van het transferium vergroot dient te worden. De verwachting is dat we het restant krediet van € 326.000 nodig hebben voor het realiseren van 100 parkeerplaatsen.
Voortgang
De P&R Noord is begin december 2015 in gebruik genomen. De parkeerapparatuur was echter nog niet volledig opgeleverd. Het restantkrediet van € 326.000 is voor openbare functies of om de capaciteit van het transferium te vergroten met 100 parkeerplaatsen. De offerte is ontvangen, de beheerdersruimte zal in 2020 verplaatst worden voor € 120.000. De aanleg van de extra parkeerplaatsen staat vooralsnog gepland in 2020 en wordt gekoppeld aan de noodzaak hiertoe vanuit de planontwikkeling in het gebied.
Realisatiefase: 2020. Ten opzichte van de voortgangsmelding in de Nota Slotwijzigingen 2019 zijn er geen nieuwe ontwikkelingen.
Bereikbaarheid Campus
Doel
Binnen de aanpak van de bereikbaarheid van geheel Nijmegen-Oost is de Heyendaalseweg / Kwekerijweg / Houtlaan het belangrijkste speerpunt. Dit vanwege de forse autostromen die gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid van de Campus. Doel is voor dit traject de verkeersveiligheid en de totale bereikbaarheid te verbeteren.
Beleidsvrije ruimte
Voor de gewenste aanpassing van de Heyendaalseweg (deel Groesbeekseweg - Groenewoudseweg) is 2 miljoen euro beschikbaar. We verwachten de beschikbare middelen volledig in te moeten zetten. Er wordt een meerjarenprogramma ontwikkeld om de opgaven om de bereikbaarheid van de campus te borgen. Dit programma wordt voorgelegd aan het bestuurlijk overleg Duurzaam Bereikbaar Heyendaal.
Voortgang
In 2019 heeft een deel van de voorbereidingsfase plaatsgevonden voor de Heyendaalseweg (deel Groesbeekseweg – Groenewoudseweg). In 2020 zal een definitief ontwerp worden gemaakt en zal de verdere werkvoorbereiding plaatsvinden. Uitvoering is voorzien in 2021.
Station Heyendaal
Doel
Voor de opwaardering van station Nijmegen Heyendaal is samen met de provincie Gelderland een voorkeursscenario vastgesteld, waarvan de uitwerking eind 2017 is gestart. Op basis hiervan is een variantenstudie gestart waaruit een voorkeursvariant is gekozen. De opwaardering is noodzakelijk vanwege de toenemende reizigersaantallen van en naar Heyendaal.
Beleidsvrije ruimte
Eind 2018 is een voorkeursvariant opgesteld voor de aanpak van station Heyendaal. Deze variant is geraamd op 10,5 miljoen euro (+/- 30%). Nijmegen heeft samen met de provincie 7 miljoen euro gereserveerd voor Station Heyendaal. Voor de overige benodigde investeringen is overleg gevoerd met ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op basis hiervan heeft het Ministerie van I&W een bijdrage van 6,5 miljoen euro toegezegd. Op basis hiervan is er voldoende zekerheid over de beschikbare investeringsbijdragen om de bestaande voorkeursvariant in een ontwerpstudie uit te werken. Hiervoor geeft de provincie Gelderland een opdracht aan ProRail, waarbij zowel gemeente als provincie actief in de projectgroep zullen deelnemen.
Voortgang
Vanwege de duidelijkheid over de investering in Station Heyendaal is het op dit moment mogelijk om de bestaande variantenstudie uit te werken in een ontwerpstudie. Hiervoor stelt ProRail op dit moment een plan van aanpak op, waarbij de provincie Gelderland als opdrachtgever zal fungeren en zowel provincie als gemeente actief deel zullen nemen aan de projectgroep. Deze ontwerpstudie dient eind 2020 te zijn afgerond. Het doel is dat in 2022 de aanpak van station Heyendaal gereed is.
Malderburchtstraat
Doel
Op de straat wordt te hard gereden; met name nabij het Kandinskycollege leidt dit tot onveilige situaties. Doel is door een herinrichting van de weg de verkeersveiligheid van de Malderburchtstraat te verbeteren.
Beleidsvrije ruimte
De herinrichting wordt gecombineerd met het geprogrammeerde groot onderhoud en afgestemd op het afronden van de bouwactiviteiten op het voormalige Circusterrein. De uitvoering van de herinrichting vindt dit najaar plaats.
Voortgang
De werkzaamheden zijn in december 2019 gerealiseerd.
Griftdijk verkeersmaatregelen
Doel
In het kader van de afronding verkeersstructuur Waalsprong heeft uw Raad besloten aan de Griftdijk ten zuiden van de busbaan Terralaan een bewonersvriendelijke knip te maken. Vanuit verkeersveiligheid en leefbaarheid is het van groot belang dat de investering in de knip Griftdijk en aanleg van de rotonde snel wordt uitgevoerd. Daarnaast worden aanvullende verkeersmaatregelen uitgewerkt om de veiligheid, doorstroming en leefbaarheid voor de weggebruikers en bewoners van de Griftdijk te verbeteren (zoals een vrachtautoverbod).
Beleidsvrije ruimte
De middelen worden volledig ingezet. In 2019 hebben wij de knip geëvalueerd; op basis hiervan onderzoeken wij de wenselijkheid en haalbaarheid van het vervroegd instellen van een 24-uursknip. Dit valt buiten de scope van dit project.
Voortgang
Het project is in 2019 afgerond. Maatregelen zijn uitgevoerd; voor de fietsinbuiging bij de Volterrastraat wordt eerst onderzocht of de inbuigingen elders goed werken en wat de effecten van de knip op de Griftdijk zijn op deze aansluiting. Er is een overschrijding van een kleine ton. Dit tekort willen we verrekenen met het restantbudget 'Binnenstad Bereikbaar' (binnen hetzelfde programma).
Binnenstad bereikbaar
Doel
Dit krediet wordt ingezet voor het herinrichten van de ringstraten tot fietsstraten (In de Betouwstraat, van Welderenstraat, van Broeckhuysenstraat). Een bedrag van € 100.000 is gereserveerd voor de aanpak van de Hertogstraat, dit in het kader van het omzetten van het snelheidsregime van de resterende 50-km-wegen naar 30-km en vooruitlopend op de totaalaanpak van het Valkhofkwartier. Het project wordt deels gefinancierd met provinciale subsidie.
Beleidsvrije ruimte
De middelen worden volledig ingezet.
Voortgang
Werkzaamheden aan de Ringstraten zijn medio 2018 gestart en in november 2018 afgerond. De werkzaamheden aan de Hertogstraat zijn begin 2019 afgerond.
Er is een klein restbudget dat we willen gebruiken om een tekort op het krediet Griftdijk te compenseren.
Weurtseweg
Doel
De herinrichting van de Weurtseweg is nodig vanwege de versnelling in het woningbouwtempo en het waarborgen van de bereikbaarheid van Nijmegen-West. De Weurtseweg wordt pas gerenoveerd en tevens grotendeels afgewaardeerd tot een 30-kilometerweg/fietsstraat na het groot onderhoud van de Waalbrug en de aanleg van de Laan van Oost-Indië. Vooralsnog is dat op zijn vroegst in 2022.
Beleidsvrije ruimte
Met deze aanpak vervult de Weurtseweg het alternatief voor het verdwijnen van de regionale fietsroute Beuningen-Nijmegen op de Waalbandijk. De totale kosten worden vooralsnog geraamd op maximaal 1,9 miljoen euro.
Voortgang
Dit project zal in 2020 en 2021 worden voorbereid. De realisatie volgt vanaf 2022.
Onderhoud woonstraten
Doel
Van een aantal woonstraten is het asfalt versleten. Om de onderhoudstoestand op het gewenste niveau
(Marikenniveau) te brengen, is een krediet van 8,8 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Beleidsvrije ruimte
Er is geen beleidsvrije ruimte meer beschikbaar.
Voortgang
In 2019 is een groot aantal projecten die in 2018 zijn voorbereid, tot uitvoering gebracht.
De volgende woonstraten zijn in 2019 integraal aangepakt: Albertus Magnusstraat, Berberisstraat, Buys Ballotstraat, Heidebloemstraat, Heiweg en ’s-Gravensandestraat. Het oude, versleten asfalt is in deze straten vervangen door gebakken klinkers.
Abri's
Doel
In de binnenstad zijn abri's geplaatst die circulair, duurzaam en toegankelijk zijn en een levensduur van minimaal 20 jaar hebben. Daarnaast zijn er toiletten voor de buschauffeurs geplaatst.
Beleidsvrije ruimte
Er is geen beleidsvrije ruimte meer.
Voortgang
Het krediet is volledig besteed en de werkzaamheden zijn voltooid. Het tekort dat is opgetreden in 2019 zullen we bij de jaarrekening verrekenen met het krediet 'Investeringen in de openbare Ruimte'. Dit laatste krediet zal voor de jaarschijf 2020 worden verminderd met het tekort op het krediet Abri's.
Reconstructie Graafseweg
Doel
Er staat groot onderhoud gepland voor de Graafseweg en dat is een goed moment om extra kwaliteit en veiligheid toe te voegen aan deze uitvalsweg van de stad. Daarbij onderzoeken wij de mogelijkheden om in aansluiting op het mobiliteitsbeleid tot een andere indeling van de verkeersruimte te komen op deze weg.
In de zomer van 2017 is het eerste deel van de Graafseweg (Keizer Karelplein – Rozenstraat) gereconstrueerd. In oktober 2018 is uw Raad geïnformeerd over de bevindingen na de reconstructie van het eerste wegvak en over de verkeerskundige mogelijkheden om het tweede wegvak (Rozenstraat – Wolfskuilseweg) en derde wegvak (Wolfskuilseweg – S100) aan te passen. Voorstel op hoofdlijnen is om het tweede wegvak te versmallen naar 2x1 rijstroken en om op het derde wegvak met behoud van 2x2 rijstroken verkeersmaatregelen te treffen; beide ten gunste van de leefbaarheid en de bereikbaarheid.
Beleidsvrije ruimte
We vinden dat een reconstructie nodig is en zullen in samenspraak met de omwonenden de inrichting nader bepalen.
Voortgang
Eind 2019 is uw Raad geïnformeerd over de resultaten van de aanvullende verkeerssimulatie voor het tweede wegvak (2x1 rijstroken tussen Rozenstraat en Wolfskuilseweg). Met een motie heeft de raad gevraagd om aanvullend enkele ontwerpvarianten in beeld te brengen voor het wegvak Rozenstraat – Wolfskuilseweg; hierover wordt de raad begin 2020 geïnformeerd via ene technische toelichting. Zodra duidelijk is welke ontwerpvariant de voorkeur krijgt, zal een ontwerp worden uitgewerkt, samen met bewoners. Vervolgens kan de kostenraming worden uitgewerkt; vooralsnog is een bedrag beschikbaar van 1,5 miljoen euro. In de raadsbrief van eind 2019 is aangegeven dat er onvoldoende budget is voor de herinrichting van de gehele Graafseweg, en dat er voor het wegvak tussen Cavaljéweg en S100 aanvullend budget nodig is.
De realisatie zal pas plaats vinden ná de Waalbrug-renovatie, waarschijnlijk vanaf 2021.
Fietsnetwerk
Doel
Afgelopen jaren zijn veel snelfietsroutes gerealiseerd. Door de regio Arnhem Nijmegen is recent een ontwerp voor het fietsnetwerk voor de hele regio vastgesteld. Een uitwerking in een uitvoeringsagenda is in 2019 gereed.
Beleidsvrije ruimte
Er is een investeringskrediet beschikbaar van € 500.000. Met dit bedrag als eigen bijdrage is voor twee nieuwe projecten subsidie verstrekt, te weten: Ubbergseweg (Nieuwe Ubbergseweg/Ooy – aansluiting vanaf huisnummer 170) en Groenewoudseweg (Oude Groenewoudseweg – Heyendaalseweg); uitvoering in 2020.
Voortgang
De projecten liggen qua planning en budget op koers.
Voor de fietsroutes Ubbergseweg en Groenewoudseweg heeft de Provincie respectievelijk € 53.950 en € 72.000 subsidie met een verplicht bestedingsdoel beschikbaar gesteld.
Fietsenstalling Kelfkensbos
Doel
Vanuit de visie op fietsparkeren is het belangrijk dat de fietsenstallingen aansluiten op het bestaande fietsnetwerk. Voor parkeergarage Kelfkensbos, nabij het stadscentrum, speelt het plan om de 1e laag van de parkeergarage om te zetten naar fietsparkeerplaatsen. Hier komt ruimte vrij voor 1.000 tot 1.500 fietsparkeerplaatsen.
Beleidsvrije ruimte
Begin 2020 wordt onderzocht waar de ingang voor de fietsenstalling zowel technisch als praktisch gerealiseerd kan worden. Realisatie van de ingang en opening van de fietsenstalling wordt verwacht in 2020.
Deze maatregel heeft naar verwachting geen consequenties voor de parkeeropbrengsten. Verwacht wordt dat bezoekers hun auto elders in de binnenstad zullen parkeren. Deze maatregel heeft een raakvlak met de gebiedsontwikkeling Valkhofkwartier.
Voortgang
Het project is in de opstart fase en naar verwachting zal de uitvoering het eerste kwartaal 2021 plaatsvinden.
Bushaltes Traianusplein en singels
Doel
Met Breng en de Provincie is afgestemd dat zodra de werkzaamheden aan de Waalbrug voorbij zijn zeven dagen per week bussen over de Singels gaan rijden. Hiervoor zijn alternatieve haltes nodig op of nabij het Traianusplein en moet de halte Nassausingel worden verbeterd. Het is wenselijk dat er twee bussen achter elkaar kunnen stoppen op de haltes, er goede wachtvoorzieningen zijn en de looproutes naar de binnenstad goed zijn.
Beleidsvrije ruimte
Er is een krediet beschikbaar van € 3,5 ton. De laatste ramingen, op basis van de laatste ontwerpen, betreffen circa € 7 ton. In het Actieplan Hoogwaardig Openbaar Vervoer van de Provincie is opgenomen dat wij € 6,7 ton subsidie kunnen aanvragen voor het verbeteren van HOV-lijnen- rondom de binnenstad van Nijmegen. Een groot deel van de werkzaamheden valt hier onder en kan hiermee worden bekostigd. Als de werkzaamheden zijn afgerond, zullen we een afweging voorleggen over eventuele restanten.
Voortgang
De ontwerpfase is afgerond en op korte termijn wordt gestart met de uitvoering.
Investeringen in de Openbare Ruimte
Doel
In de Stadsbegroting 2019 is een jaarlijks krediet van € 5 miljoen euro beschikbaar voor onderhoud aan wegen en civiele kunstwerken in de openbare ruimte.
Beleidsvrije ruimte
Het investeringsbudget dient ter dekking van de onderhoudskosten in de openbare ruimte. Hiervoor zijn contractuele verplichtingen aangegaan.
Voortgang
Het krediet is in 2019 besteed.
Asfaltonderhoud
In 2019 hebben we (groot) onderhoud gepleegd aan de volgende asfaltwegen: de Malvert 10e, Lankforst 10e en Meijhorst 15e, 16e en 17e straat zijn versmald en voorzien van een nieuwe deklaag. Door deze wegen te versmallen is de verkeersveiligheid verbeterd en zijn we in de toekomst minder geld kwijt aan onderhoud. Daarnaast zijn de Wijchenseweg (kanaal-minirotonde), de Postweg, de Broerdijk, de Paul Krugerstraat, de Steenbokstraat, de Parkweg, de Wolfskuilseweg (Floraweg-Molenweg), de Stieltjesstraat en de Spoorstraat voorzien van een nieuwe deklaag. Het grootste en duurste onderhoudsproject was het vervangen van de geluidreducerende deklaag van de Prins Mauritssingel staduitwaarts, tussen het Keizer Augustusplein ('Ovatonde') en de gemeentegrens.
Reconstructies
Er zijn ook wegen volledig gereconstrueerd. Dat zijn de Malderburchtstraat, Hertogstraat, Groenestraat (Muntweg-Dobbelmannweg) en de oostelijke Waalkade.
Kunstwerken
In 2019 is het project damwand Broekstraat voor € 100.000 opgeleverd. Daarnaast zijn er voorbereidingen getroffen voor de 3dcp (3D Concrete Printing, een brug wordt 3D-techniek geprint) en het duurzaam vervangen van 3 bruggen.